Lobbyism i svensk skola

Röd dörr som öppnar sig på glänt

Inom forskningsprojektet Lobbyism i svensk skola undersöks förekomsten av lobbyism i svensk skola men även vad lobbyism kan vara och vilka konsekvenser det kan få.

I det av Vetenskapsrådet finansierade projektet Utbildning AB upptäcktes att de intervjuade talade om lobbyism. Samma resultat sågs under vår och höst 2023 i en anonym enkät ställd till medarbetare vid 18 stora utbildningsaktörer i Sverige. Resultatet visar alltså på förekomst av lobbyism inom svensk skola. Men hur omfattande är den? Och vilka konsekvenser skulle lobbyismen kunna få? Står den i kontrast till demokratiska, transparanta processer? Eller harmoniserar den med frihet och rätt och närhet till myndigheter, riksdag och regering?

Lobbyism används inom EU som en reglerad form av demokrati och representation och där fyller den en viktig funktion. Den ses ofta utifrån två perspektiv, som något gott eller som något ont. Men vad innebär lobbyism på ett nationellt plan, inom Sverige och inom en viss form av välfärden, dvs skolan? Och konsekvenserna – bra såväl dåliga – vet vi mycket lite om. Det vill projektet Lobbyism i svensk skola undersöka.